Crisis en reputatie (en woordvoering)

Crisiscommunicatie, de voorbereiding
Shit hits the fan. Dat is het moment dat je je realiseert: we zijn verrast. Geen leuke verrassing. Je hebt te maken met een issue of soms zelfs een crisis. Geen voorbereiding, geen heldere afspraken en wie gaat nu eigenlijk wat doen? Te laat.

Een issue of crisis laat zich niet plannen. Onaangekondigd ligt je organisatie onder een vergrootglas. Soms is de continuïteit zelfs in gevaar. Goed voorbereide crisiscommunicatie geeft je de kans om een gevaar om te zetten in een mega kans. Niet zonder voorbereiding.

Samen bereiden we alles voor, van de samenstelling van het crisisteam, de communicatiekanalen, het mandaat en welke realistische scenario's van een issue of crisis er zijn. We testen zelfs een crisis, evalueren en bepalen wat er beter kan. Zo ben je goed voorbereid.

Instant hulp
Geen goed plan? Ook dan is een issue of crisis erg vervelend. Als je instant hulp nodig hebt, bel me. Als het even kan sta ik jouw organisatie direct bij. Voor woordvoering, crisiscommunicatie of het aansturen van het crisisteam ter plaatse. Ik breng rust en overzicht in deze hectische periode. Samen pakken we ook de nazorg op, iets wat vaak vergeten wordt. Want je reputatie of continuïteit staat onder druk. De fase na een issue of crisis zorgt ervoor dat je weer reputatie-vet opbouwt.

Reputatieonderzoek
Een vak apart. Ik help je bij de opstart. Waarom wil je een reputatieonderzoek, wat zijn je doelen en wat doe je met de uitkomst? Samen met een expert (die regel ik) kijken we naar de juiste oplossing. Het onderzoek stellen we samen op, zetten we uit onder jouw stakeholders (totaal of gesegmenteerd), om in kaart te brengen waar de organisatie staat. De uitkomsten gebruiken we om de gaten te vullen en de kans te pakken daar waar jouw stakeholders het je aandragen.