Het juiste doen als niemand kijkt

06/03/2024

Deze maand startte ik met de opleiding 'Het juiste doen als niemand kijkt', bij Iris Academy. Tijdens mijn master kreeg ik een dag les van reputatie strateeg Frank Peters. Direct wist ik, dit is mijn onderwerp.

Frank inspireert met zijn gedrevenheid op de thema's ethiek, reputatie en moreel leiderschap. Er gaat geen dag voorbij of je komt om in de on-etische kwesties.

beeld: Frank Peters, Iris Academy

Het komt voort uit gedrag

Of het nu gaat over ziekenhuizen, provincies, Heineken of de Olympische Spelen. Het gebeurt overal. De keuzes die je maakt en het gedrag wat je laat zien zijn de basis voor je reputatie. Voor organisaties besluiten nemen, zou het wijs zijn om hun morele kwesties te toetsen. Communicatieadviseurs zijn dé businesspartners om morele tegenspraak te organiseren.

Weeg de belangen van alle stakeholders af. Breng in kaart wie er bij jouw besluit betrokken zijn of er door geraakt worden. De druk van buiten neemt alleen maar toe, je reputatie is binnen no-time geschaad door je eigen besluit.

Had het IOC dit gedaan, wat het nooit zo ver gekomen dat de hele bevolking van Tahiti én de top van de surfwereld in opkomst zou komen. De ' schade' die IOC nu oploopt, had voorkomen kunnen worden.

Welke morele kwestie houd jou bezig?

Ook binnen jouw organisatie of bedrijf spelen morele kwesties. Het is niet altijd makkelijk om ieders belangen te dienen. Een goede afweging zorgt ervoor dat je wél legitieme keuzes maakt. Ook als dingen niet kunnen, is het goed dit duidelijk te maken en hierover te communiceren. Je kunt niet iedereen tevreden houden. Als je vanuit de juiste houding en intentie bezig bent met je beleid, kun je in ieder geval jezelf in de spiegel en je omgeving in de ogen blijven kijken.

Morele tegenspraak nodig in jouw bestuurskamer of projectgroep? Ik help je er mee aan de slag te gaan. Inmiddels weet ik dat dit één van de thema's is waarom ik dit vak uitoefen. Impact en het verschil maken. Het juiste doen als niemand kijkt.